Geplaatst op 4 juni 2016 • 17:41 • Clubnieuws • Senioren • Junioren • Pupillen • Dames
Bron: Kliknieuws
VEGHEL | Blauw Geel heeft afgelopen zaterdag als een van de eerste sportverenigingen uit de regio het aanmoedigingscertificaat van de Gezonde Sportkantine ontvangen. Sinds enkele jaren zijn de kantine-verantwoordelijken bij Blauw-Geel hard bezig om het assortiment aan te passen zodat een gezonde keuze mogelijk is. Twee van de broodjes die in het assortiment zijn opgenomen staan zelfs in de top 10 van lekkerste gezonde broodjes in de door de Sligro georganiseerde landelijke verkiezing.
De sportkantine is voor veel jongeren een omgeving waar ze relatief veel tijd in doorbrengen. Het aanbod in de sportkantine draagt echter vaak niet aan bij aan een gezonde leefstijl en een gezonde leefstijl is juist het middel om ook op het veld goed te presteren. In het verleden heeft de GGD Hart voor Brabant, op verzoek van Jongeren op Gezond Gewicht Veghel, workshops en inspiratiesessies georganiseerd voor bestuursleden en inkoopverantwoordelijken. Blauw-Geel is de uitdaging onder aanvoering van Manuela Kuijpers en Lisbeth van Lankveld aangegaan. Sponsoren en leveranciers helpen mee aan dit project. Zo draagt Rabobank Uden-Veghel bij aan het fruit op de zaterdagen en draaide Blauw-Geel mee in een gezonde kantine pilot van Coca-Cola.
Enthousiasme
Namen de gemeente Veghel was Berbel van Bree aanwezig. Ze overhandigde aan de kantinebeheerders Manuela Kuijpers en Lisbeth van Lankveld het aanmoedigingscertificaat. Van Bree: “We zijn al enkele jaren bezig om de kantines en mensen te bewegen tot het aanbieden van een gezond broodje in plaats van altijd die vette hap. Blauw Geel’38 is daar goed mee bezig en voor ons een reden om deze aanmoedigingsprijs hier vandaar te overhandigen. De Gemeente heeft deze taak eigenlijk belegd bij de stichting: ‘Veghel Gezond Sportief.’ Dat enthousiasme proberen we dan over te brengen. Zonder enthousiasme is dat niet mogelijk.”
Ambassadeur
Manuela Kuijpers is een echte ambassadeur geworden: “Ik merk dat verenigingen vaak terughoudend zijn in het komen tot een gezonder productenaanbod. Dat hoeft echt niet. Prijs is niet altijd de doorslaggevende factor. Wij merken dat steeds vaker het iets duurdere broodje gezond wordt verkozen boven de vette hap.” Ook het argument dat het bereiden van vers aanbod meer tijd in beslag neemt, bestrijdt Manuela: “Het maken van een lekker broodje kost je net zoveel of misschien wel minder tijd dan bakken in de frituur. In een kantine heb je te maken met piekdrukte. Juist de dal-tijden kun je prima inzetten om de voorbereidingen te doen voor broodjes.”
Inspireren
Er is ook veel variatie mogelijk. Manuela en Lisbeth laten zich hiervoor ook inspireren. Onlangs heeft de Sligro bijvoorbeeld op al haar vestigingen een sessie georganiseerd die ze hebben bijgewoond. “Ontzettend leuk en je gaat dan weer naar huis met enorm veel zin om nieuwe producten uit te proberen.” Een van de nieuwe producten waarmee ze aan de slag willen zijn smoothies. Vanuit Jongeren op Gezond Gewicht Veghel ontvingen ze daarom als waardering voor hun enthousiasme, een bijdrage voor de aanschaf van een smoothie-apparaat.
Keuze
Ook aanwezig was Roland Rijshouwer namens de ‘Gezonde Sportkantine’ voor Zuid-Nederland. Rijshouwer: “We hebben hier Zuid-Nederland een paar pilots gedraaid hoe we de gezonde voeding kunnen implementeren in sportkantines. Het is een stukje bewustwording. Dat kan niet rigoureus dan krijg je veel weerstand. Het moet echt met kleine stapjes en mensen laten ontdekken dat een gezonde keuze ook lekker kan zijn.” De ‘vette hap’ een slechte woordkeuze lijkt het zo. “Dat hangt er vanaf welk vet er gebruikt wordt. Het is al een verschil tussen de vloeibare- en vaste vetten. Maar zeker ook de suikers. Het gaat er voor ons echt over dat de mensen een keuze kunnen maken. Ik heb deze week al twee broodjes kroket op, laat is nu eens wat anders nemen. Die keuze moet er zijn en dat is al een hele stap.”
Niet alleen
De Gezonde Sportkantine (GSK) is een onderdeel van de aanpak Jongeren op Gezond Gewicht. Een GSK-adviseur ondersteunt de vereniging met een kantinescan en geeft advies over welke producten goed verkopen. Al zeven Veghelse sportverenigingen hebben aangegeven aan de slag te willen gaan met het thema.